Grip van de bal


Heb je al eens stil gestaan bij wat er gebeurt als de tip van de keu de witte bal raakt? Neen?

Wat denk dat er gebeurt wanneer 2 objecten elkaar raken waarvan er 1 zachter is dan het andere? Juist! Het meest harde object zal het minder harde object iets gaan indrukken. En dat gebeurt exact ook bij het contact als we gaan stoten. De tip van de keu (leder) zal ingedrukt worden door de bal (kunststof) die harder is.


In de tekening zien we dat de tip bij impact met de bal lichtjes ingedrukt wordt. Op dat moment gaat de tip zich rond de bal vormen, het raakvlak vergroten en gaat hij als het ware de bal 'vast grijpen'. Dit grijpen zorgt voor grip van de bal.

 

WAT REKENWERK

 

Een gemiddelde lengte van de stootbeweging ligt om en bij de 30-35 cm; zijnde 15-20 cm naar wit toe en 15 cm gerekend vanaf het contact met wit. (verhoudingen en afstanden in praktijk kunnen verschillen)

Als we gaan kijken hoe lang een voorwaartse stootbeweging duurt, dan komen we gemiddeld bij een tijdsduur van 1/4 tot 1/3 van een seconde.

Moesten 2 gelijkaardige objecten elkaar raken, dan volgt na het contact ogenblikkelijk een tegenreactie en zal meteen het ene object van het andere loskomen. Doch de tip is zachter,  dus deze wordt in tijd heel even ingedrukt op het moment de beweging naar voor verder gaat. We schatten in dat de tip ongeveer gedurende de eerste 2,5 tot 3 cm van de stootbeweging wordt ingedrukt alvorens dat hij los komt van de witte bal. Drie centimer = 1/10e van de totale lengte.

Als we rekening houden met de versnelling die we in dat gedeelte plaatsen, kunnen we ongeveer afleiden dat de stoot wordt gemaakt op ongeveer 3 honderdste van een seconde. (0,025'' - 0,030'')

 

Met dit rekenwerk willen we je het belang aantonen van controle van de stootbeweging. Iedere kleine afwijking naar boven, beneden of opzij in dit zeer korte tijdsbestek heeft desastreuze gevolgen naar het resultaat van de stoot.